Пладнешкият обир на ЕРП-тата



Борисов към министрите: Омръзна ми да ви ръчкам

Снимка: БГНЕС

Скандалът "премиер–ЕРП-та" продължава да набира скорост, след като Министерският съвет публикува на интернет страницата си стенограмата от последното заседание на министрите на 7 април.
Още тогава на пресконференция Бойко Борисов обяви стресиращи данни – НЕК изкупува тока от от всички ТЕЦ-ове, ВЕЦ-ове и АЕЦ на микс цена от 90 лева за мегаватчас.
След това я продава за 88 лв. на дружествата (ЧЕЗ, Е.ОН и ЕВН), а крайният потребител плаща колосалните 146 лева.
"Навсякъде по света енергийните компании са на плюс с милиарди, а тук са на минус", посочи тогава министър-председателят.
Преди обаче да изнесе тези, данни Бойко Борисов е провел далеч по-интересен разговор с министрите си.
Ето какво им казва:
Възложил съм една проверка на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма и на Министерството на финансите, господин Дянков лично да ги координира. До петък искам доклад по няколко теми. Казвам това, за да може и вие да проверите във вашите министерства дали не е направено по същия начин. 
Някъде към 5 юли 2009 година с едно писмо се казва, че държавните дружества в енергетиката трябва да се застраховат без обществени поръчки. Застрахователните договори изтичат сега. Сиреч осем месеца преди да изтекат договорите се правят всички тези неща. Тази проверка ще мине и ще видим. 
Второ нещо, с което искам да ви запозная и ми направи много силно впечатление, е схемата, по която работи държавата в енергетиката. Националната електрическа компания купува от всички водни централи, ТЕЦ-ове, атомни централи електроенергия и прави т.нар. микс. Общата цена от всичко това е 90 лева. Забележете, дори човек да не е търговец или бизнесмен, но НЕК – нашето държавно предприятие, продава на електроразпределителните предприятия на 88 лева. Как НЕК като предприятие ще спечели, след като купува на 90 лева, а продава на 88 лева. Самите електроразпределителни предприятия продават на 146 лева на крайния потребител – сиреч на нас, клиентите, в домовете. 
До петък (9 април) искам всеки един от вас да ми се обади и да ми каже дали може да прозре икономическата логика на това. Защото аз не мога. Да се купи нещо за 90 лева, да го продадеш на 88 лева и този, който купува твоето нещо, да го продаде на 146 лева. Лично аз не мога да намеря икономическа логика.
Освен това държавата е подписала два договора с една италианска и с една американска компания, с които всички ние тук и гражданите сме задължени да купуваме тока от тях – от едната на 127 лева, а от другата на 136 лева. Ние, държавата, НЕК, нашата компания купува от българските централи общо на 90 лева. На някои от тях, например от АЕЦ „Козлодуй” – на 66 лева, а от двамата инвеститори, които сигурно са обявени някога за такива, купуваме на 127 и 136 лева. Къде намирате логиката?
В същото време тези т.нар. ЕРП-та до този момент не са внесли един лев дивидент в държавата. Дава се на някой да е в средата на схемата за покупка и продажба на електроенергия и за последните пет години те не са внесли нито един лев. 
Ще ме извините, че ви поставям под общ знаменател, но да не ви посочвам един по един, не ми е работа на мен всеки ден да достигам до изводи и да ви ръчкам да ми давате решения или да предприемаме действия заедно с прокуратурата. Това от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма е трябвало вече да бъде предприето.
Не ми е работа на мен – да, сега ще се намеся и ще видите резултатите ще бъдат видни, но защо трябва да ме изчакате това да правя аз. Затова съм разпоредил министър Дянков и Министерството на финансите незабавно да се свържат с всички тези, от които купуваме скъпо, и да им се обясни, че няма търговска логика. На който са си дали комисионите и рушветите, да ходят да си ги вземат от тях. Ние не искаме и не можем да продължим тази практика. ЕРП-тата да бъдат любезни незабавно да си изплатят дивидентите за последните пет години, паралелно с това да ни посочат къде са направили инвестиции, за да можем да ги проверим и т.н.
Искам още веднъж внимателно, защото под вас има добре ешелонирана отбрана. Всички тези хора са участвали в тези процеси. Ако вие не им потърсите наказателна отговорност и съответно смяна – мотивирана, публична и ясна. Аз сега мога да мотивирам смените, които ще направя, защото това е безстопанственост. Това е виден грабеж и не случайно хората протестират и гражданите бушуват и казват: „Монополът или парите могат да повлияят и на това правителство”. 

Това трябва да бъде прекратено и за това ми трябват много точни, много добре проверени и мотивирани доклади, и това да бъде приключено. 
Повтарям, девет месеца вече минаха и в момента, в който към нещо се насоча, оттам излизат виждате какви неща. В същото време БЕХ обявява печалба. На базата на печалбите се раздават дивиденти. Не искам да говоря, че има консултантски договори по 700 лева на час от държавно на държавно предприятие през консултанти. 
Отново казвам, вие сте в сградите на министерствата, не съм аз и нека това да е за последен път да ви давам срокове – то не бяха за билети, то не бяха за договори, то не бяха за застраховки, то за какво ли не. Отивате и там всичко това трябва да излезе.
Най-добрата антикризисна мярка е кацата без дъно и с такива големи отвори между обръчите да бъде затворена и през следващите години да може постепенно бюджетът на държавата да се вдигне.
В противен случай как няма НЕК да е пред банкрут – купува на 90 лева, а продава на 88 лева. Колкото повече работи, толкова повече затъва. Колкото повече купува, толкова повече затъва. 
Свържете се с министър Трайков и всичко това, което съм разпоредил, в петък е на работа – с идването да го подпише и да е на бюрото ми.

Източник dnes.bg



По-нова публикация По-стара публикация Начална страница

0 коментара :

Публикуване на коментар