Снимка, разпространена от Пентагона, на новата мини-совалка. Министерството не посочва кога и къде е направена снимката.
Снимка, разпространена от Пентагона, на новата мини-совалка. Министерството не посочва кога и къде е направена снимката.
След 10-годишна разработка американските военновъздушни сили планират на 19 април да извършат в околоземното пространство изпитания с малка космическа совалка, чиято цел засега остава загадка за медии и специалисти, съобщи "Асошиейтед прес".
Безпилотната совалка със странно къси криле X-37B ще бъде изстреляна в орбита от Кейп Канаверал и след това ще бъде насочена за приземяване на пистата в базата Ванденберг, щата Калифорния.
Не е ясно колко средства е погълнал проектът, но със сигурност става за стотици милиони долари, допълва АП. Тестът в орбита е кулминацията да дълъг път, започнал от лабораториите на НАСА, после преминал към изследователските поделения на Пентагона и накрая оказал се под командването на ВВС на САЩ.
"Колкото по-объркан си, толкова по-добре. Работих преди няколко години по всичките тези програми за хипербързи, суборбитални апарати, които са над дузина. Колкото повече ги проучвах, толкова по-малко ги разбирах", споделя анализаторът по въпросите на отбраната Джон Пайк.
Докато познатите на всички космически совалки са сравнявани с големи товарни камиони, X-37B прилича повече на спортна кола с еквивалентния обем на багажника.
Проектът, дело на Phantom Works, поделение на "Боинг", тежи малко над 5 тона, висок е по-малко от 3 метра, дължината му е малко под 10 метра, а размахът на крилете – едва около 4.5 метра. Вместо една "кормилна" опашка X-37B има две, наклонени под ъгъл.
За разлика от совалките, този апарат ще се изстрелва като спътник, монтиран върху голямата ракета носител "Атлас-V". Захранването му в орбита ще е от разгъващи се слънчеви панели.
Американските ВВС дават най-общо описание на мисията: изпитание за насочване, навигация, контрол, термална защита, автономно действие в орбита, влизане в земната атмосфера и приземяване. Не е известно и колко ще продължи тестът – от Пентагона казват само, че X-37B може да остане в орбита до 270 дни.
"Трудно е да се оцени значимостта на тази програма, защото тя съществува от доста време, но все още не е ясно дали е началото или краят на нещо", коментира Питър Уилсън, анализатор за корпорацията RAND. Според него вероятно X-37B е прототип на космически апарат за многократно използване, който да замени остарелите совалки, но понеже НАСА са изгубили интерес към него, той е бил поет от военните.
Уилсън допълва, че не знае да има втори прототип. От друга страна, за да има цяла нова система за многократно използване, би трябвало да се разработва и съответната ракета носител, която да се завръща на земята за повторно зареждане. Не съм чувал да се разработва подобен носител или да има подкрепа за такава инициатива, казва още Уилсън.
Програмата Х-37
НАСА започва програмата X-37 през 1999г. съвместно с "Боинг", като агенцията и компанията си поделят разходите от 173 млн. долара, а американските ВВС имат символично участие. Програмата за експериментален "космически самолет" е предвиждала към 2003г. прототипът да бъде изведен със совалка в космоса.
X-37 е по-голямата версия на X-40A – концепция на Пентагона за "апарат за маневри в космоса" със задача да извежда малки отбранителни спътници. С прототипа на X-40A са правени изпитания като той е пускан от хеликоптер и след планиране се е приземявал, но никога устройството не е извеждано в космоса.
През 2003г. НАСА възложи на "Боинг" срещу 301 млн. долара да завърши орбитален апарат X-37, който да е готов за изпитания през 2006г.
През 2004г. агенцията прехвърля проекта на Агенцията за авангардни изследователски проекти на министерството на отбраната.
През 2006г. над пустинята Мохаве са направени първите изпитания на X-37 със спускането му от самолет носител.
Военновъздушните сили започват работа по проекта с идея прототипът да е готов за изпитание в полет през 2008г.
Източник dnevnik.bg
0 коментара :
Публикуване на коментар