Човек и добре да живее, става пациент



Стартирa информационна кампания за правата на пациента

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Информационен център за правата на пациентите е открит в София, обявиха днес на пресконференция от Националната пациентска организация (НПО).
Открита е и гореща телефонна линия: 0700-10-515, на която на цената на един градски разговор от цялата страна всеки делничен ден между 10,00 и 17,00 часа пациентите могат да получават информация за правата си и да подадат сигнали за нарушения на правата им.
Сигнали от граждани ще се приемат и на информационния сайт на НПО – www.npo.bg.
Сигналите, които ще бъдат обслужвани, са за отказ или забавяне на лечение, неправомерно искане на пари за лечение, нарушения от страна на лекари и болници, като например отчитане на процедури и лечение, които в действителност не са извършени.
Сигналите ще бъдат обработвани от медицински и юридически консултанти и ще бъдат пренасочвани към съответните институции – новосформираната Агенция „Медицински одит“, НЗОК, МЗ.
Досега жалби на граждани бяха приемани и проверявани от здравната каса. „В момента 30% от жалбите на граждани биват проверявани, а на 100% от жалбите, които се разглеждат в едномесечен срок, се дава отговор“, каза Евгения Адърска от отдел „Финансов контрол" към НЗОК.
От здравната каса, която обединява усилията си с НПО за по-качествено здравно обслужване на българите, призоваха пациентите да сигнализират за всякакви нередности и да не се страхуват да подават сигналите с истинските си имена, макар че и анонимните сигнали ще бъдат проверявани.
Още два информационни центъра за правата на пациента ще бъдат открити в Пловдив и Варна. Ще се проведе и мащабна информационна кампания, която ще продъжи до средата на май, като пикът й ще е на 18 април – Европейския ден за правата на пациента.
89% от пациентските организации, членове на НПО смятат, че за лекарства през 2010 година са заделени недостатъчно средства, показва анкета.
На въпрос “Одобрявате ли намаляването на реимбурсацията (списък на Здравната каса с лекарства, за която тя плаща изцяло или частично – бел.ред.) на лекарства за определени заболявания с цел спестяване на средства“ 74% от анкетираните отговарят: Не, трябва да се намери друго решение.
70% от пациентските организации са съгласни НЗОК да спре да заплаща най-евтините лекарства, но само ако има възможност в определени случаи (за пенсионери и социално слаби, например) НЗОК да плаща изцяло тези лекарства. „Една трета от лекарствата струват по-малко, отколкото касата плаща за реимбурсирането им“, отбеляза д-р Станимир Хасърджиев, председател на НПО.
От пациентските организации са съгласни да се въведе и минимална такса за отпускане на лекарствата, реимбурсирани от НЗОК (например 1 лев за всяко лекарство). Това ще ограничи и пациентите, и лекарите, да не се изписват чак толкова много лекарства по една диагноза, смята от НПО.
100% от пациентските организации са против НЗОК сама да взема решения за процента на реимбурсация на лекарствата, защото това е предпоставка за повишаване на корупционния потенциал.
От НПО смятат, че трябва независим орган – комисия, в която участват и специалисти, която да преценява кои лекарства да се реимбурсират.
НПО и НЗОК обединяват усилията си в насока подобрение на отношенията между лекар и пациент, на здравната реформа и намиране на оптималния начин парите за лекарства да се дават именно там, където са най-нужни.

Източник dnes.bg



По-нова публикация По-стара публикация Начална страница

0 коментара :

Публикуване на коментар