Как ще се понижат цените на горивата у нас?



Бързото покачване на цените на течните горива у нас през последните седмици, предизвикано основно от поскъпването на петрола на международните пазари, доведе до притеснения у транспортния бранш. То вече предизвика и размисли по посока на това, какво би станало в случай, че сегашните високи цени на горивата се задържат за по-дълго време.

Задържането на високи нива на цените на горивата би се отразило и в посока поскъпване на храните, което засяга огромната част от населението на страната.

Тъй като, по официални данни, над 40% от крайната цена за потребителите на горива представлява акциз и ДДС, се чуха гласове за намаляване на ставката на някой от двата данъка (или и на двата), с цел понижение на крайните цени на горивата (бензини и дизелови горива).

Потърсихме мнението по този въпрос на представители на бизнеса, на финансовия и сектор и на анализатори. За Investor.bg те коментираха вижданията си за това, какво би могло да направи правителството за „укротяване“ на цените на горивата.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)


Сега нивата на акцизите на горивата у нас са на минималните нива в Европейския съюз (ЕС), така че би могло да се намалят, само ако ставките им се понижат за ЕС като цяло, но засега не знам за такива индикации. Що се отнася до ДДС, БСК не подкрепя преференциални ставки за отделни сектори, защото това може да доведе до подобни искания и от други сектори. В тази обстановка бих посъветвал превозвачите, където е възможно, да оптимизират дейността си по отношение на разходи, маршрути и т.н.

Ще отбележа, че високите цени на горивата, ако се запазят, водят след себе си и друг по-голям проблем – поскъпванетона храните, което засяга всички. Важно е цената на хлебната пшеница и респективно на хляба да не нарасне много.

И тук, според мен, държавата би могла да се намеси, спазвайки пазарните принципи. Това може да стане на практика чрез избиране чрез обществена поръчка на търговска фирма, която за изкупи „на зелено“ определено количество пшеница от реколта 2011 г. Самото закупуване може да се осъществи чрез кредит от държавата, който впоследствие на бъде върнат от фирмата.

Целта е закупеното голямо количество хлебно зърно до следващата реколта през 2012 г. да се продава на едро на вътрешния пазар, за да се спре покачването на цените на пшеницата и хляба. За да се предотврати евентуална спекула, би трябвало да се определят квоти за количествата зърно, които могат да се купят от една фирма и тези количества да не могат да се изнасят в чужбина. А фирмата, избрана от държавата, ще продава пшеницата с надценка, максималната стойност на която спрямо цената на закупуване „на зелено“ е предварително определена.

Андрей Пръмов - финансист

Смятам, че към момента вероятността да се стигне до „буксуване“ на икономиката ни главно заради високите цени на горивата е само теоретична.

Но ако, пак казвам, само теоретично, потреблението на горива от населението и бизнеса осезаемо намалее поради трайно високите за нашия стандарт цени на бензина и дизела, то единствено възможните за правителството варианти за реакция са намаляване на ДДС или (и) акциза – което обаче е крайна мярка.

Фискалната логика при такъв краен вариант е следната – в държавния бюджет са заложени определени приходи от акцизи и ДДС. При повишаване на цените на горивата общият на тези приходи се увеличава. Когато обаче увеличението на цените е прекомерно, то потреблението на горива спада и съответно обемът на събраните данъци и акцизи също. Така че в този случай удачният ход е да се намалят ставките на ДДС или акциза, за да се повиши потреблението на горива. Така резултатът за бюджета ще е неутрален, но се подпомага икономиката като цяло.

Ще уточня, че по принцип не виждам нищо притеснително, ако не се налага, да има по-ниска ставка на ДДС за горивата от общата. А що се отнася до размера на акциза допускам, че при определени специални условия би могъл да се постави въпроса за намаление на минималните ставки на ниво ЕС. Но засега всичко това е само в рамките на предположенията.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Въпросът за цените на горивата е сложен и не може да се разглежда едностранчиво. Бих казал, че вече трябва да свикнем с мисълта, че високите цени на горивата не са кратковременен феномен. Глобално погледнато, монетарната инфлация обезценява долара. Смятам, че се върви към положение, при което горивата трайно ще поскъпнат спрямо други групи стоки, също и услуги.

Затова нашето правителство според мен би трябвало в ЕС да отстоява политика на намаление на минималните ставки на акцизите. Не смятам, че е възможно едностранно на нашата страна или на друга да се разреши отстъпление от минималните ставки, защото това би нарушило конкурентния принцип в общността.
Ако се стигне до обсъждане у нас на намаление на ДДС, то би трябвало да е за всички стоки, а не само за горивата.

Веднага ще подчертая, че въпросът за евентуалното намаление на ДДС или (и) акциза би трябвало да се разглежда с оглед на цялостната данъчна и фискална политика на правителството. Само ще визирам, че в противен случай, при по-малък обем на постъпления в бюджета, по всяка вероятност ще се наложи или съкращаване на публични разходи, или вдигане на други данъци, за да се предотврати голям дефицит.

Източник dnes.bg



По-нова публикация По-стара публикация Начална страница

0 коментара :

Публикуване на коментар