Пазарът на електронни съобщения със спад от 6%



Пазарът на електронни съобщения през 2010 г. е достигнал 3,141 млрд. лв., което е намаление с 6% спрямо предходната година, според годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за 2010 г.
Общият обем на пазара на електронни съобщения е 4,5% от брутния вътрешен продукт на България.
Най-голям дял в общия обем на пазара на обществени електронни съобщения заемат гласовите телефонни услуги (фиксирани, мобилни телефонни услуги и др.). Общите приходи от този сектор са 74%. Следват услугите за разпространение на радио- и телевизионни програми с пазарен дял 10,3% и достъп до интернет с дял 10,1%.
В сегмента гласови телефони услуги приходите са намалели спрямо 2009 г. с 11,1%, при предоставянето на линии под наем - с 8,4%, при преноса на данни и достъпа до интернет спадът е 7,5%, а при разпространението на радио- или телевизонни програми е отчетен ръст на приходите от 7,1%.
Пакетните услуги заемат пазарен дял от 3,2% с обем на приходите 100,7 млн. лв. Най-популярната пакетна услуга е комбинацията от фиксиран и мобилен телефон, докато през 2009 г. най-масов е бил пакетът телевизия плюс интернет.
Предприятията от сектора на електронните съобщения са инвестирали 800 млн. лв. в изграждане и поддържане на мрежите и развитие на услугите. Така инвестициите са се увеличили с над 44% спрямо предходната година.
През 2011 г. предприятията предвиждат да вложат малко над 638 млн. лв.
Пазарът на широколентов достъп до интернет достигна 15,4% проникване до населението и продължава да се развива.
Регулаторът отчита, че световната икономическа криза продължава да оказва отрицателно въздействие върху пазара на електронни съобщения в България, като регистрираният през 2009 г. спад в приходите се запазва.
Продължава процесът на консолидация в сектора, който е обхванал и фирмите, предоставящи достъп до интернет или пренос на данни. Пример за това е придобиването на „Спектър нет“ АД и „Мегалан Нетуърк“ АД от „Мобилтел“ ЕАД. Няколко алтернативни и кабелни предприятия се обединиха в компанията „Български телеком и телевизия“, посочват от комисията.
През 2011 г. се очаква засилване на конкуренцията. Това ще доведе до по-голямо разнообразие на тарифните планове при мобилните комуникации, прогнозира регулаторът.
Мобилни гласови услуги
Към края на 2010 г. три предприятия осигуряват мобилни гласови услуги - „Мобилтел“ ЕАД, „Космо България мобайл“ ЕАД и БТК. Общите приходите от разговорите по мобилните телефони за втора поредна година се свиват.
През 2010 г. спадът е 7,7%, като приходите от услугата са 1,94 млрд. лв. С 2,4% са намалели активните SIM карти.
52% от новите абонати са на договор, докато през 2009 г. те са били 45%. Увеличил се е броят на деактивираните предплатени карти.
Дяловете на БТК и „Космо България мобайл“ ЕАД според броя на абонатите растат съответно с 2 и 0,6 процентни пункта, за сметка на „Мобилтел“ ЕАД.
При относителните дялове на база приходи за година пазарният дял на най-голямото предприятие „Мобилтел“ ЕАД намалява с 1,6 процентни пункта, на второто - „Космо България мобайл“ ЕАД – с 1,1 процентни пункта. Относителният дял на БТК расте с 2,7 процентни пункта.

Източник dnes.bg



По-нова публикация По-стара публикация Начална страница

0 коментара :

Публикуване на коментар